İSTKA Yatırım Destek Ofisi; İstanbul’un iş ve yatırım ortamını geliştirmeye, tanıtmaya ve Bölge’ye yerli ve yabancı yatırımcı çekmeye yönelik olarak ulusal ve uluslararası etkinliklere katılım sağlamaktadır. Bölgedeki paydaşlara daha iyi hizmetlerin sunulması, sunulan hizmetlerin tanıtılması doğrultusunda çeşitli fuarlarda stantlar açılmakta, konferans ve seminer gibi etkinliklerde konuşmalar ve sunumlar düzenlenmekte, ikili iş görüşmelerinde yabancı yatırımcılara İstanbul’un yatırım tanıtımı bağlamında bilgilendirmeler yapılmaktadır. Bu tür etkinliklerde, yatırımcıların Bölge hakkında bilgilendirilmelerinin yanı sıra Yatırım Destek Ofisince hazırlanmış tanıtıcı broşür, kitapçık ve çeşitli materyaller dağıtılmakta, yatırımcı veri tabanına ilgili yatırımcıların kaydı gerçekleştirilmekte ve yeni teşvik sistemi detaylı biçimde ilgililere anlatılmaktadır.
27 Ağustos 2014 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Kalkınma Ajansları Yatırım Destek Ofisleri Yönetmeliği’nin 6.maddesi uyarınca yatırım tanıtım bağlamında “İlin iş ve yatırım ortamını tanıtmak ve ile yatırımcı çekmek” İSTKA Yatırım Destek Ofisi’nin görev ve yetkileri arasında yer almaktadır.
Söz konusu yönetmeliğin “İlin iş ve yatırım ortamını tanıtma ve ile yatırımcı çekme” başlıklı 11.maddesi ise bu göreve ait detaylı açıklamaları sıralamaktadır:
a) Yurtiçi ve yurtdışı konferans, fuar, seminer, toplantı, iş gezisi gibi organizasyonlar düzenler veya düzenletir, çalışma programındaki hedef ve öncelikler dikkate alınarak bu tür organizasyonlara katılır ve/veya katkı sağlar,
b) Sunuş, ilan, internet sitesi gibi yazılı ve görsel materyaller hazırlar veya hazırlatır, bu gibi çalışmalara katkı sağlar,
c) Ulusal ve uluslararası potansiyel yatırımcıların belirlenmesi ve bu yatırımcıların ile çekilmesi için özel strateji çalışmaları yapar veya yaptırır,
ç) Yatırımcıların yer aldığı ticari heyetlere yönelik organizasyonlar düzenler veya düzenletir, ajansın çalışma programında açıkça öngörülmek şartıyla bu tür organizasyonlara katılır ve/veya katkı sağlar,
d) Lobi faaliyetleri yürütür,
e) Diğer kurum ve kuruluşlarla ortak projeler geliştirir.
İstanbul Kalkınma Ajansı bünyesinde faaliyet gösteren Yatırım Destek Ofisi, İstanbul’a yatırım yapmak isteyen yerli ve yabancı yatırımcılara yatırım destek hizmetleri sunmaktadır. Bu kapsamda yatırımcılara yatırım fırsatları ve şehrin sunduğu imkânlar hakkında bilgilendirme yapılmaktadır. Yatırım Destek Ofisi; İSTKA mali destek programları, TÜBİTAK destekleri, Avrupa Birliği Horizon 2020 Programı ve KOSGEB’ dâhil olmak üzere birçok kurumun sağladığı mali ve teknik destek programları hakkında kamuoyunu bilgilendirmektedir. Bunların yanı sıra girişimcilik ekosistemi paydaşlarını bir araya getiren etkinlikler düzenlenmektedir. Bu kapsamda iyi uygulama örnekleri paylaşılmakta ve işbirliği ağları oluşturmak amacıyla farklı yelpazedeki birçok girişim bir araya getirilmektedir.
Yerel ve uluslararası yatırımcıları İstanbul Bölgesi’ne çekmek amacıyla çeşitli işbirliği ve kapasite geliştirme çalışmaları da yapan Yatırım Destek Ofisi, 2012/3305 sayılı “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar” doğrultusunda yatırım teşvik belgeleri ile ilgili işlemler hususunda yerel birim olarak tanımlanmıştır. Bu bağlamda mevzuatın gerektirdiği biçimde müracaatları kabul etmek, bölgedeki projelerin izlemelerini raporlamak ve yatırım teşvik belgelerinin tamamlama vizesi işlemlerini ifa etmek gibi görev ve yetkiler İSTKA Yatırım Destek Ofisi’ne verilmiştir.
27 Ağustos 2014 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Kalkınma Ajansları Yatırım Destek Ofisleri Yönetmeliği’nin 6.maddesi uyarınca yatırım destek bağlamında aşağıdaki görev ve yetkiler İSTKA Yatırım Destek Ofisi’ne verilmiştir:
a) İlin iş ve yatırım ortamına ilişkin analiz, rapor ve strateji çalışmaları yapmak/yaptırmak,
b) İlin iş ve yatırım ortamına ilişkin envanter çalışmaları yürütmek,
c) Yatırımcılara bilgi sağlamak ve onları yönlendirmek,
ç) İş ve yatırım ortamının geliştirilmesine yönelik olarak ilgili kurum ve kuruluşlarla ortak çalışmalar yapmak,
d) Yatırımları izlemek,
e) Devlet yardımlarına ilişkin olarak, ilgili mevzuatta belirtilen iş ve işlemleri yapmak,
f) Yatırımcıların izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemlerini, ilgili makam ve merciler nezdinde sonuçlandırmak üzere ajans yönetim kurulu adına tek elden takip ve koordine etmek,
g) Kanunun 4 üncü maddesine dayanılarak çıkarılan düzenlemelerde belirtilen iş ve işlemleri yapmak.
İSTKA Yatırım Destek Ofisi, İstanbul’a dair yatırımcıların karşılaştığı sorunlara çözüm bulmak, eylem planları oluşturmak, analiz yapmak ve strateji belirlemek için çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde araştırmalar, sektörel raporlar ve strateji dokümanları yayınlamaktadır.
27 Ağustos 2014 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Kalkınma Ajansları Yatırım Destek Ofisleri Yönetmeliği’nin 6.maddesi uyarınca aşağıdaki görev ve yetkiler Yatırım Destek Ofisi’ne verilmiştir:
a) İlin iş ve yatırım ortamına ilişkin analiz, rapor ve strateji çalışmaları yapmak/yaptırmak,
b) İlin iş ve yatırım ortamına ilişkin envanter çalışmaları yürütmek,
c) Bilgilendirme ve raporlama çalışmaları yapmak.
İSTKA, YDO koordinasyonunda, bölge planı ile Ulusal Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejisini göz önünde bulundurarak ve Bakanlık başta olmak üzere ilgili diğer kurum ve kuruluşların görüşlerini alarak, bölge planı dönemi ile uyumlu olacak şekilde, il düzeyinde İl Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejisini hazırlar veya hazırlatır ve uygulanmasını gözetir. Ayrıca YDO, ulusal düzeyde yatırım destek ve tanıtım stratejisinin belirlenmesi ve uygulaması konusunda TYDTA ile işbirliği içinde çalışır ve katkı sağlar. İl yatırım destek ve tanıtım stratejilerine ilişkin esaslar Bakanlıkça belirlenir.
İllerde yatırım ortamı ve süreçlerine ilişkin mevcut durumu, yatırımcıların karşılaştıkları sorunları ve bu sorunların çözümüne ilişkin önerileri içeren İl Yatırım Ortamı Değerlendirme Raporunu ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği halinde hazırlar ve yönetim kuruluna sunar. Bu şekilde, YDO koordinasyonunda hazırlanacak raporların birleştirilmesi suretiyle hazırlanacak Ajans Yatırım Ortamı Değerlendirme Raporu, ajans kalkınma kurulu ve yönetim kurulunda görüşülerek Bakanlığa gönderilir. Bakanlık, bu raporlarda öne çıkan hususları Bölgesel Gelişme Yüksek Kurulu ve Bölgesel Gelişme Komitesinin gündemine getirir. Yatırım ortamı değerlendirme raporlarına ilişkin esaslar Bakanlıkça belirlenir.
YDO, aşağıdaki konularda envanter çalışmaları yürütür:
a) İlde yatırıma uygun alanlara ilişkin verileri ilgili kurum ve kuruluşlardan güncel şekilde temin etmek ve derlemek,
b) İlde hammadde, enerji, lojistik, iş gücü, yatırım yeri gibi yatırım kararının alınmasında etkisi olan konularda yatırım maliyetlerine ilişkin veri hazırlamak veya hazırlatmak, toplamak ve derlemek,
c) Hizmet sunulan yatırımcılara ilişkin bilgi ve kayıtları bir veri tabanı aracılığıyla güncel şekilde tutmak ve dosyalamak,
ç) Bakanlıkça yapılacak yönlendirme çerçevesinde, yatırımlara ilişkin izin ve ruhsat işlemleri ile ilgili mevzuat bilgilerini derlemek ve güncellemek,
d) İlde iş ve yatırım ortamının geliştirilmesi ve yatırımcıya tanıtılmasına yönelik olarak gerekli diğer bilgi ve veriyi ilgili kurum ve kuruluşlardan temin etmek, hazırlamak veya hazırlatmak, güncellemek ve raporlamak.
YDO, yatırım ortamının iyileştirilmesine ilişkin sürece katkı sağlamak amacıyla, daha etkin yatırım destek ve tanıtım mevzuatının ve destek politikalarının oluşturulmasına yönelik olarak öneriler geliştirir ve bunları ilgili mercilere iletir.
YDO, iş ve işlemleri konusunda; kendisine başvuranların sayısı, başvurulan yatırım ve işlemler, tamamlanan veya tamamlanamayan iş ve işlemlerin türü ve sayısı ile bunlara ilişkin süreleri, yatırım süreçlerinde ortaya çıkan sorunlar ile bunların nedenleri ve çözüm önerileri, ilin iş ve yatırım ortamına ilişkin değerlendirmeler, ilin iş ve yatırım ortamının tanıtımı, gerçekleşen yatırımlara ilişkin işgücü ihtiyacına yönelik değerlendirmeler, düzenlenen teşvik belgeleri, yatırım danışmanlığı sağlanan firmalar ve sağlanan hizmetin içeriği ile izlenen yatırımlar ve izleme sonuçları gibi hususları içeren altı aylık faaliyet raporu düzenler ve Valiliğe ve genel sekreterliğe sunar.
YDO, uluslararası düzeyde yürütülen yatırım destek ve tanıtım faaliyetleri konusunda, genel sekreterin bilgisi dâhilinde Bakanlığa, TYDTA’ya ve diğer ilgili kurum ve kuruluşlara bilgi verir.
2012/3305 sayılı “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar” doğrultusunda yatırım teşvik belgeleri konusunda mevzuatın gerektirdiği şekilde yatırım tamamlama vizesi işlemlerini gerçekleştirmek ve bölgedeki projelerin izlemelerini raporlamak.
Ajansımız, şirket kuruluş süreci hakkında bilgilendirme faaliyetlerinden yatırım teşvikleri ile ilgili rehberlik ve danışmanlık faaliyetleri dahil birçok hizmeti yatırımcılara sunabilmektedir. Bu kapsamda, Ajansımız ilgili mevzuattaki başvuru koşulları ve istenen belgeler doğrultusunda yatırımcıları bilgilendirmekte ve yapılan bilgilendirme faaliyetleri sonrasında yatırımcılar izin ve ruhsat işlemleri için sorumlu kurumlara yönlendirilebilmektedir. Ayrıca yatırım konusuna ilişkin devlet teşvikleri ve destek mekanizmaları tanıtılmaktadır.
Teşvik belgesi, yatırımın karakteristik değerlerini ihtiva eden, yatırımın bu değerler ve tespit edilen şartlara uygun olarak gerçekleştirilmesi halinde üzerinde kayıtlı destek unsurlarından istifade imkanı sağlayan bir belgedir.
Gerçek kişiler, adi ortaklıklar, sermaye şirketleri, kooperatifler, birlikler, iş ortaklıkları, kamu kurum ve kuruluşları (genel ve özel bütçeli kurum ve kuruluşlar, il özel idareleri, belediyeler ve kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların sermaye bileşimindeki hisse oranları yüzde elliyi geçen kurum ve kuruluşlar) ve kamu kuruluşu niteliğindeki meslek kuruluşları, dernekler ve vakıflar ile yurt dışındaki yabancı şirketlerin Türkiye’deki şubeleri teşvik belgesi düzenlenmesi için müracaat edebilir.
YTB düzenlenebilmesi için Bakanlığa müracaat edilir. Başvurular Elektronik Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Bilgi Sistemi (E-TUYS) sistemi üzerinden yapılmaktadır.
Yatırım Teşvik Belgesi başvurularında aranan belgelere Tebliğ’in 6. Maddesinden ulaşılabilir.
24.11Cuma
Büyük Veri ve Yapay Zeka Sertifika... Yer:Bahçeşehir Üniversitesi Beşiktaş G... Saat: 14:00
09.06Salı
13. KALKINMA KURULU TOPLANTISI GER... Yer:İstanbul Ticaret Odası Meclis Salo... Saat: 09:30
10.12Salı
10. Kalkınma Kurulu Toplantısı Ger... Yer:İstanbul Ticaret Odası Meclis Salo... Saat: 10:00